My Buddies

Jom Baca Entry Menarik Ni !

Monday 21 April 2014

Kegagalan Tidak Bermakna Anda Tidak Berusaha !

Unknown | 12:52 pm | 0Comments |

Kegagalan tidak bermakna kita tidak berusaha. Mungkin kita dah berusaha tapi mungkin setakat itu ja yang kita mampu. Atau pun mungkin ada kesilapan sedikit mungkin dari cara anda belajar atau menjawab peperiksaan. Cuba kenal pasti bagaimana cara anda belajar. Adakah ianya cukup efektif? Mungkin ada yang some people struggle habis dari pagi hingga malam tapi tengok result tak lah excellent sangat. Mungkin ada sedikit kesilapan dari cara anda belajar.

Belajar kenalah dalam keadaan selesa. Tidak stress. Bila kita stress, ilmu pun susah nak masuk. So, kena tenang dan selesa bila ingin mentelaah pelajaran. Pengalaman yang tiey alami benar-benar memberi impak yang sangat besar dalam kehidupan tiey. I admit it, bila nak jawab exam mesti hambur semua apa yang tiey pelajari. Sebab rasa tak berbaloi kalau apa yang dah dipelajari tak keluar dalam exam. Persoalannya, adakah tiey ikut kemahuan soalan? Bila lecturer cakap jangan jawab apa yang kamu tahu, tapi jawab apa yang dia minta. Sentap okay. Benar-benar memberikan pengajaran buat tiey. Bila difikir balik, 'oh rupanya teknik aku belajar salah. Belajar hingga stress dari pagi hingga malam pas tu muntahkan semua bila exam sedangkan soalan tanya lain, aku jawab lain. Tu lah padahnya. Now i realised. In sha Allah lepas nih tak kan ulang kesilapan yang lalu.

Study biar smart. Jangan  hard kalau ia menyeksa diri anda. But, kalau anda memang selesa dengan hard, move on. Some people ada yang slow and ada yang laju kan? So, ikut dengan diri anda sendiri okay. Jangan melebihi tahap anda. 

Okay,thats it. Harap dapat membantu anda yang bakal menghadapi exam or test. Last, lepas dah usaha kenalah doa. Kalau study je memanjang tapi tak tawakal tak kesan jugak. Okay, bye !

salam .









Thank you for coming : )

No comments: