My Buddies

Jom Baca Entry Menarik Ni !

Sunday, 28 June 2015

Nama-Nama Yang Dilarang Dalam Islam

Noor Hayati | 9:18 pm | 1Comments |

Salam.

Image result for cute baby images



Nama-Nama Yang Dilarang Dalam Islam, No.4 Paling Ramai Yang Gunakan!
Memang ramai yang suka menggabungkan nama suami dan isteri tetapi adakah ia menghasilkan makna yang baik? Ketahuilah nama juga merupakan gambaran bagi sifat, gaya hidup dan pemikiran kedua ibu bapa seseorang.
Nama seperti Rozana, Suzana atau yang menggunakan nama ‘zana’, bunyinya sedap sekali tapi maknanya ‘berzina’ atau pun nama ‘wati’ yang bererti ‘bersetubuh’. Jadi elakkanlah menggunakan nama-nama tersebut.
Di dalam perawatan Islam juga terdapat beberapa nama yang sebaiknya dielakkan untuk diberikan kepada putera-puteri anda kerana maknanya yang tidak elok, buruk dan boleh mendatangkan masalah di kemudian hari.
TENTU kita pernah mendengar ungkapan, ‘Apa Ada Pada Nama’ bukan??? Telah terbukti bahawa nama amat penting dalam memain peranan terhadap diri seseorang individu/insan.Dalam program Tanyalah Ustaz, di TV9, Ustaz Sharhan Shafie seorang pengamal perubatan Islam menyatakan nama-nama berikut merupakan antara nama-nama anak Jin. Hindarilah agar tidak bertembung dengan nama-nama jin. Contohnya :

1. Balqis – ketua jin
2. Qistina/Kistina – penghulu jin
3. Najwa – bisikan
4. Zaqwan/Zaquan – anak jin
5. Haikal/Haiqal – tengkorak
6. Badrisha/Badlisha/Herisha

salam.

Thank you for coming : )

Sunday, 21 June 2015

Raya Giveaway by Rafydahouse

Noor Hayati | 4:09 pm | 4Comments |

Salam.




Hadiah :

1. Dress
2. Wide shawl
3. Peel off nail polish
4. HADIAH MISTERI (extra sempena raya tahun ni)

Tagged :

http://kakaktiricinderella95.blogspot.com/
http://www.syuhadasalleh.my/
http://ohmysecondblog.blogspot.com/
http://loveyoucontest.blogspot.com/




Thank you for coming : )

Friday, 19 June 2015

NUFFNANGERS WHO RECENTLY VIEWED YOUR BLOG

Noor Hayati | 10:52 am | 2Comments |

Thank you so much selalu datang berkunjung blog tiey. Antara yang selalu berkunjung blog tiey :

1) http://nardnerd.blogspot.com/

2) http://remi86.blogspot.com/

3) http://feycasnowie.blogspot.com/

4) http://kakaktiricinderella95.blogspot.com/

Dorang ni memang rajin singgah ke blog tiey. Korang boleh lah blogwalking blog dorang, pasti di balas kunjungan anda semua ~

Thank you juga kepada bloggers yang sudi menabung di tabung tiey. Thank you so much guys. :)

Salam. 



Thank you for coming : )

ESOK DAH BALIK KL

Noor Hayati | 10:35 am | 1Comments |


Tak puas rasanya bercuti di kampung halaman, rase bru je balik semalam. Tup tup esok dah balik KL pas tu nak klinikal pulak. Aihh, malasnyaa. Nak stay kat rumah je boleh tak? Tak nak balik, tak nak klinikal. Uwarghhh. 

Nak dekat raya nanti bru balik kg halaman semula. Hmm. Okay, tak pe. Ini lah namanya sebuah pengorbanan seorang anak dan seorang student. Ok baii. Selamat berpuasa semuanyaaa~

Salam.

Thank you for coming : )

Thursday, 18 June 2015

GIVEAWAY RAMADHAN by YANIEYUSUF

Noor Hayati | 1:21 pm | 3Comments |


SALAM.

GIVEAWAY RAMADHAN by YANIEYUSUF




Thank you for coming : )

Wednesday, 17 June 2015

SEBAB YANG MENGHALANG PENGAMPUNAN ALLAH DI BULAN RAMADHAN

Noor Hayati | 8:06 pm | 0Comments |


Salam.




Thank you for coming : )

Tuesday, 16 June 2015

TARIKH PUASA JATUH PADA 18 JUN 2015

Noor Hayati | 8:25 pm | 2Comments |


Maka dengan ini diisytiharkan bahawa tarikh puasa jatuh pada 18 JUN 2015. Puasa jangan tak puasa. HEE :)

Thank you for coming : )

Tanda-tanda Kolestrol Tinggi

Noor Hayati | 10:00 am | 2Comments |

Salam.




Jom periksa samaada anda ada tanda-tanda kolestrol tinggi di bawah.

1. Sering berasa kebas-kebas pada kaki.
2. Timbul bintik-bintik putih(biji lemak) pada bahagian bawah mata, kawasan muka atau leher yang disebabkan oleh kadar trigliserida yang tinggi.
3. Mudah letih, penat dan cepat mengantuk.
Sering berasa sakit kepala. Arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.
4. Kaki membengkak akibat pembuluh darah semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah.
5. Senak dada sebelah kiri apabila pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat. Hal ini menunjukkan kadar kolestrol terlampau tinggi.

Jika anda mempunyai tanda-tanda yang dinyatakan. Apa yang perlu anda lakukan?

~ Lakukan pemeriksaan segera dengan doktor. Anda akan diminta melakukan Ujian Kolesterol untuk memeriksa tahap kolestrol anda.
》 Ingin tahu amalan untuk mengurangkan kolestrol anda yang paling mudah?

♡♡Menurut satu sumber, cara yang paling mudah dan tanpa bajet bagi mengelakkan kolestrol tinggi adalah dengan mandi seawal jam 4 pagi, bersolat sunat sehingga waktu subuh, dan kemudian melakukan aktiviti berjalan kaki di sekitar rumah setelah solat subuh. Rasionalnya, air sejuk yang meresap ke dalam badan dikatakan boleh mengurangkan lemak berkumpul.
Badan yang sihat itu anugerah daripada Allah SWT yang tak ternilai harganya. 

Salam.

Thank you for coming : )

Pengiraan Fidyah Tanpa Gandaan

Noor Hayati | 1:14 am | 0Comments |

Salam.



Pengertian Fidyah 

Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan terhadap individu Islam yang tidak dapat mengantikan puasanya di Bulan Ramadhan pada suatu tahun sehingga tiba Ramadhan tahun berikutnya. 

Bayaran fidyah ini boleh diserahkan kepada orang fakir miskin atau di mana-mana Jabatan Agama Islam Negeri yang menyediakan khidmat bayaran denda fidyah. Hukum membayar fidyah adalah wajib. 

Pengiraan Fidyah (beras)

1 gantang baqdad = 2.7kg
1 cupak beras = 675g
atau bersamaan dengan RM 1.80 bagi sehari yang ditinggalkan.


Sumber : Bahagian Dakwah, JAKIM

Thank you for coming : )

KEBERKATAN BAGAIKAN HILANG

Noor Hayati | 12:58 am | 0Comments |

Salam.





Bila direnung-renung kembali memang betul apa yg dikatakan Dr Maza. Dunia akhir zaman. :(

Thank you for coming : )

134 Soal Jawab Tentang Puasa dan Hari Raya Aidilfitri (Ustaz Azhar Idrus).

Noor Hayati | 12:51 am | 0Comments |

Salam.



1.Batal tak puasa kalau pakai earphone kat lubang telinga?
Tak batal
2.Apakah hukum bermain mercun di bulan puasa?
Yang tak berbahaya makruh sebab bakar duit. Yang berbahaya haram.
3.Apakah hukum kita berhias diri pada hari raya?
Sunat berhias diri pada hari raya.
4.Apakah hukum pasang pelita kat halaman rumah pada 10 hari terakhir?
Kalau nak cerahkan halaman rumah, harus. Kalau raikan 10 malam terakhir atau malam raya, bida'ah.
5.Sah tak puasa ganti Ramadhan kalau niat tidak dikhususkan?
Kena tentukan dalam niat puasa ganti Ramadhan.
6.Hadith berkenaan 10 malam pertama Ramadhan adalah rahmat, 10 malam pertengahan adalah maghfirah dah 10 malam terakhir adalah pembebasan dari neraka itu sahih ke tidak?
Dhaif, boleh amal dan boleh sebarkan.
7.Macam mana kalau suka gigit kuku di bulan puasa?
Batal jika ditelan kuku itu selepas digigit.
8.Apa hukumnya masih makan waktu azan Subuh berkumandang.
Batal puasa.
9.Kalau menangis batal tak puasa?
Tak batal walaupun sebulan menangis.
10.Boleh tak suami ganti puasa isteri yang tak sihat?
Tak boleh ganti puasa orang yang masih hidup.
11.Kalau orang hilang akal tak puasa macam mana?
Hilang akal bukan lagi dikira mukallaf. Jadi tak wajib puasa.
12.Solat terawih kat surau atau masjid, mana lagi afdhal?
Masjid.
13.Terjeluak makanan dari dalam perut ketika gosok gigi. Adakah dikira muntah dengan sengaja?
Tak batal. Yang batal usaha supaya terjeluak bukan dengan gosok gigi tapi dengan cara kebiasaan yang dibuat orang supaya muntah.
14.Kenapa kita sambut nuzul Quran pada 17 Ramadhan? Bukankah al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadar dan malam Lailatul Qadar itu ada dalam 10 malam terakhir Ramadhan?
Lailatul Qadar turun pada mana-mana malam dalam bulan Ramadhan. 10 malam terakhir bukan syarat tetapi adat kebiasaan sahaja. Boleh berlaku juga pada malam yang lain.
15.Tak apa ke kalau kita asyik teringat perempuan yang kita sukai di bulan Ramadhan?
Tak berdosa tapi tak dapat pahala. Baik ingat Allah banyak-banyak. Dapat pahala.
16.Apa yang boleh perempuan yang datang haid lakukan untuk buat Qiamullail?
Berzikir, istighfar, selawat dan berdoa.
17.Boleh tak perempuan yang datang haid tak makan dan minum di bulan puasa?
Boleh, tapi tak boleh niat mengerjakan puasa.
18.Apakah hukum solat sunat terawih dengan 4 rakaat 1 salam?
Sah, tapi menyalahi yang lebih utama?
19.Batal tak puasa jika letak ubat mata (EYEMO) dan ubat mengalir ke tekak hingga rasa pahit di tekak?
Batal jika ubat sampai ke lidah kemudian ditelan. Setakat pahit di tekak sahaja, tidak membatalkan.
20.Batal tak puasa kalau keluar darah yang banyak kerana kemalangan?
Tak batal keluar darah luka melainkan darah haid dan nifas.
21.Batal tak puasa jika telan air liur basi yang banyak dengan sengaja di siang hari?
Batal telan yang basi. Yang tak basi tak batal sebab yang basi dari dalam perut.
22.Puasa enam dapat dikira sebagai puasa ganti atau tidak?
Kena niat puasa ganti baru dikira.
23.Apakah hukum bersiwak di bulan puasa?
Bersiwak ertinya membersihkan gigi dengan alat bukan dengan air manakala yang dimakruhkan berlebihan adalah ialah membersihkan mulut dengan air.
24.Apakah hukum berselawat di antara solat terawih?
Harus dan dapat pahala.
25.Mimpi keluar air mani di bulan puasa batal tak puasa?
Tidak ada mimpi yang membatalkan puasa.
26.Batal tak puasa jika pakai ubat ulser mulut ketika puasa?
Tertelan tak batal. Sengaja telan membatalkan puasa.
27.Saya ada tabiat suka meludah. Sah ke puasa saya?
Makruh suka meludah ketika berpuasa. Harus telan sahaja air liur tu.
28.Kenapa hisap rokok boleh batal puasa? Sedangkan hidu asap kereta boleh.
Hisap rokok masuk nikotin dalam kerongkong. Sebab itu kalau orang tidak merokok tapi kena asap rokok tak membatalkan puasa kerana tak masuk nikotin melepasi kerongkongnya. Begitu juga dengan asap kereta, batal puasa kalau seorang itu hisap dengan cara lekatkan mulut pada ekzos kereta dan hisap.
29.Berapa rakaat paling sedikit untuk solat terawih?
Paling sedikit 8 rakaat.
30.Korek hidung semasa puasa, batal tak puasa?
Tak batal.
31.Hidu minyak cap kapak ketika puasa, batal ke tidak?
Tak batal.
32.Saya mengandung dan tidak boleh berpuasa kerana muntah-muntah serta pening jika berpuasa. Adakah saya kena bayar fidyah atau saya kena qadha puasa sahaja?
Qadha puasa sahaja.
33.Betulkah pahala solat terawih tidak dikira jika tak buat solat witir dipenghujung?
Tak betul. Masing-masing adalah sunat yang tersendiri. Buat satu dapat satu.
34.Apakah kurang pahala puasa jika dihebah-hebahkan jenis-jenis makanan yang hendak dimakan sewaktu berbuka di 'wall' Facebook?
Makruh kempen makan sedap-sedap dan lazat di bulan puasa.
35.Apakah hukum berpuasa di hari Jumaat, Sabtu dan Ahad?
Tidak haram puasa pada hari tersebut. Cuma Rasulullah SAW suka kita puasakan Jumaat dengan Sabtu atau Khamis dengan Jumaat atau Isnin dengan Khamis.
36.Betulkah kalau puasa hari Jumaat kena puasa juga hari Sabtu?
Sunat tambah hari Sabtu atau Khamis. Kalau puasa hari Jumaat sahaja kurang afdhal tetapi sah.
37.Apakah hukumnya seorang tua menggunakan dan memasukkan gigi palsu ketika berpuasa?
Tak batal melainkan ditelannya baru batal.
38.Terjun dan berenang di dalam air, adakah perlu mengqadha puasa?
Wajib qadha bila memang masuk air dalam batin rongga yang terbuka. Sekadar masuk dalam telinga dan mulut atau hidung yang bukan batin, tidak membatalkan puasa.
39.Betulkah puasa sunat tak boleh dibuat selagi tak ganti puasa fardhu?
Boleh buat.
40.Qiamullail boleh dilakukan secara berjemaah?
Boleh.
41.Apakah hukum gosok gigi masa tengah hari ketika bulan puasa?
Makruh mengikut pendapat yang muktamad selepas waktu zuhur. Harus sampai bila-bila pun menurut pendapat Imam Nawawi r.a.
42.Kalau air masuk dalam telinga masa mandi, kadang-kadang nak keluarkan air itu kena masukkan air ke dalam telinga semula. Adakah batal puasa?
Jika masukkan air ke dalam telinga itu sampai ke batin baru batal puasa. Cara yang mudah ialah melekapkan jari ke lubang udara dengan cara menekankan dengan kuat jangan bagi udara masuk kemudian lepas. Air dari dalam akan turut keluar. Buat macam nak 'pump' sinki yang tersumbat tu..
43.Betulkah nabi SAW tidak pernah berbuka puasa di rumah, hanya di masjid?
Nabi SAW ada juga berbuka dengan isteri-isterinya di rumah.
44.Secebis makanan tersangkut di antara halkum. Adakah patut membuangnya atau menelan?
Bila berada di tengah antara zahir dan batin, boleh telan dan boleh buang.
45.Apakah hukum perempuan memakan pil penahan haid dalam bulan Ramadhan kerana tidak mahu meninggalkan puasa?
Makruh.
46.Apakah hukum berdoa "Ya Allah Ya Tuhanku, biar lah bulan ini tak datang haid supaya boleh puasa penuh"?
Makruh doa macam itu sebab isteri-isteri Nabi SAW tak pernah doa macam tu.
47.Adakah benar jika meninggal dalam bulan puasa akan terlepas azab kubur selama setahun?
tidak benar.
48.Boleh tak saya kumpulkan sekali denda fidyah yang tahun-tahun lepas, beri kepada masjid dan orang miskin?
Wajib bayar denda bila saja mampu. Boleh bayar denda asing-asing atau disekalikan untuk satu golongan penerima. Tak sah denda diberi kepada masjid. Wajib kepada faqir dan miskin sahaja.
49.Apakah hukum berbuka puasa bersama pakwe/makwe?
Sah, tetapi berkurang pahala sekadar mana saling melihat atau berbual.
50.Apakah hukum mandi dekat dengan waktu berbuka puasa?
Harus, dan jika berlebihan jirus jadi makruh.
51.Apakah hukum suami isteri bermanja-manja ketika berpuasa?
Nabi SAW harus manakala kita makruh. Jika keluar mani jadi haram.
52.Zakat Fitrah sepatutnya dikeluarkan di mukim kita tinggal atau mukim kita bekerja?
Tempat kita bekerja.
53.Antara waktu berbuka dan waktu bersahur, yang mana banyak kelebihan?
Berbuka.
54.Seorang tinggalkan puasa tahun dulu-dulu, dalam 50 hari. Tahun lepas dia dah ganti 20 hari, tapi tak sempat bayar fidyah. Tahun ini dia kena ganti 50 hari juga atau 30 hari sahaja? Bayar fidyah adakah perlu digandakan?
Puasa yang sudah diqadha tidak lagi berganda fidyahnya. Bilangan fidyah hanya mengikut bilangan baki yang belum diqadha sahaja.
55.Korek telinga dengan putik kapas hingga ke gegendang telinga, makruh tak?
Jangan sampai ke gegendang kerana ada pendapat yang mengatakan batin rongga telinga bermula pada gegendang telinga manakala ulamak-ulamak lain mengatakan belakang gegendang dekat otak baru membatalkan.
56.Seorang tua dinasihati doktor supaya kerap minum air. Si tua ini juga sesak nafas jika puasa. Macam mana?
Kalau memang benar tak minum air boleh jadi sesak nafas, harus berbuka dan wajib qadha apabila hilang penyakit. Kalau penyakit yang tiada sembuh lagi pada adatnya tak wajib qadha hanya wajib bayar fidyah.
57.Kita sedang puasa sunat, tetapi ada orang jemput menghadiri undangan ke rumahnya. Mana lagi afdhal?
Afdhal puasa kerana menghadiri jemputan tidak disyaratkan makan jamuan di situ. Jika kita makan dia juga gembira, afdhal makan.
58.Terdetik hati untuk niat puasa lepas isyak, tetapi terlupa. Jadi ke tidak niat puasa itu?
Kalau ada dalam hati nak berniat puasa qadha lepas isyak dikira sah kerana niat nak berniat lepas isyak sudah terkandung di dalamnya nak puasa qadha esok. Dengan syarat masa niat itu sudah malam.
59.Jika tak tunai solat fardhu, adakah sia-sia amalan solat terawih?
Amalan sunat tergantung jika tak buat yang wajib.
60.Keadaan yang macam mana, tidak berpuasa, tetapi tidak boleh makan dan minum?
-Orang yang batal puasanya bukan sebab haid seperti orang yang telah memasukkan air sampai ke batin telinganya.
-Orang yang sengaja tidak berniat ataupun lupa niat pada malamnya.
-Orang yang tidak mahu berpuasa tanpa uzur.
61.Adakah hadis berkenaan ganjaran solat terawih itu sohih? Boleh tak disebarkan hadis itu untuk tujuan menarik orang untuk menunaikan solat terawih?
Hadith tersebut ada dua pendapat. Pendapat pertama mengatakan ia palsu. Ini yang paling banyak di sisi ulamak. Oleh itu, sebaiknya jangan disebarkan.
62.Adakah batal puasa jika telan kahak yang keluar dari dalam anak tekak?
Batal telan kahak dari dalam tekak.
63.Berapakah bilangan sebenar solat terawih? 8 rakaat atau 20 rakaat? Yang manakah lebih afdhal?
Lebih banyak rakaat lebih afdhal.
64.Apa sunnah Nabi SAW makan berbuka?
Kurma dan air.
65.Jika kita mandi wajib selepas subuh, bolehkah kita berpuasa pada hari tersebut?
Sah puasa dalam keadaan junub.
66.Selepas habis waktu sahur, disebabkan perut kosong, angin dari perut naik balik ke tekak bersama minuman dan makanan. Macam mana? Puasa masih sah?
Kalau naik balik tak melepasi kerongkong, tak batal kalau makanan/minuman masuk semula.
67.Seorang kawan kerja syif malam. Balik kerja, dia tidur sampai tengah hari. Apakah hukum puasa dia?
Tidak batal puasa dan tidak makruh kerana berkerja syif malam. Jika tidur sepanjang hari, makruh hukumnya.
68.Saya ada seorang kawan muallaf. Dia berpuasa tetapi di badan dia ada 'tattoo' dan lidah bertindik. Adakah puasa dia sah?
Jika 'tattoo'-nya dalam masa Islam dan menghalang sahnya wuduk dan mandi hadas, puasanya tidak diterima sebab solatnya tidak sah. Jika 'tattoo' itu dibuat dalam masa kafir, tak wajib buang dan sah solatnya.
69.Tahun ini kita kurang sebulan berpuasa, jadi hari raya pertama boleh tak puasa?
Perkataan yang mengatakan puasa 29 hari tak cukup itu bukan perkataan ulamak. Dalam Islam puasa Ramadhan berkisar antara 29 dan 30 hari.
70.Adakah sah puasa orang yang berpuasa pergi beli juadah berbuka dengan mendedahkan aurat?
Sah. Tetapi berdosa kerana buat maksiat. Melakukan dosa ketika puasa menafikan hikmah puasa yang mahu kita jadi orang bertakwa.
71.Inhaler untuk orang selsema, adakah batal puasa jika digunakan?
Jika dihisap dengan kuat boleh membatalkan sebab masuk air ubat ke dalam kerongkong. Kalau disedut perlahan, makruh hukumnya kerana hanya udara yang masuk ke dalam kerongkong.
72.Mana lebih baik, niat puasa sebulan atau setiap malam sebelum imsak? Adakah batal jika niat di siang hari?
Aku berniat mengerjakan puasa Ramadhan tahun ini sebulan kerana Allah s.w.t. Tak batal puasa dengan sebab niat di siang hari.
73.Apakah hukum ke bazar Ramadhan apabila bazar itu dihadiri oleh wanita-wanita berpakaian seksi?
Bazar tersebut dikiaskan dengan pasar yang mana Nabi SAW menyuruh siapa yang pergi hendaklah menjaga pandangan. Sengaja melihat aurat hukumnya adalah haram sama ada kita peniaga atau pembeli.
74.Boleh tak saya ajak kawan-kawan saya dari Jepun (bukan Islam) yang buat dokumentari pasal Ramadhan berbuka di masjid?
Boleh dan wajib minta kebenaran ahli jawatankuasa masjid.
75.Kalau saya dari tanah air pukul 3 petang bertolak ke Jeddah sampai pukul 6 petang (waktu sana) sedangkan waktu Malaysia sudah pukul 9 malam. Waktu mana patut saya ikut berbuka puasa?
Wajib ikut waktu negeri mana kita berada.
76.Adakah dosa dilipat gandakan apabila melakukan kesalahan(dosa) di bulan puasa?
Tak berlipat ganda dosa tetapi berkurang pahala puasa.
77.Boleh ke niat puasa waktu bersahur?
Sah niat antara waktu Maghrib sampai waktu Subuh.
78.Apa hukumnya wanita memakai wangi-wangian ke bazar Ramadhan?
Wanita haram memakai wangi-wangian yang dapat dihidu oleh lelaki ajnabi sama ada bulan puasa atau bulan lain.
79.Kalau qadha puasa, kemudian berbuka bukan sebab uzur. Kena qadha ganda ke?
Tak ganda. Kena qadha semula.
80.Apakah hukum beli di bazar yang penjualnya tak tutup aurat?
Sah berjual beli. Haram jika sengaja pandang auratnya.
81.Adakah batal puasa jika pakai 'contact lens'?
Tak batal puasa.
82.Batal tak puasa jika terima rawatan suntikan?
Suntikan jika mengenyangkan pesakit membatalkan puasa.
83.Kenapa pada bulan puasa masih berlaku histeria?
Yang diikat adalah kepala-kepala jin kafir yang jahat. Jika ada berlaku lagi gangguan, itu adalah daripada jin-jin yang tidak diikat.
84.Apakah hukum memaksa solat terawih dalam keadaan yang sangat letih dan mengantuk kerana rehat dan tidur yang tidak mencukupi?
Memaksa seperti itu tidak menjadi kesalahan. Yang tak elok ialah sampai tubuh badan sakit-sakit dan mudarat kesihatan. Kalau letih, berhenti sahaja. Sunat bukan wajib..
85.Jika seseorang wanita mandi wajib semasa subuh sah kan puasanya? Boleh ke sebenarnya dia mandi wajib sebab masuk rongga faraj?
Faraj anak dara biasanya berbeda dgn faraj wanita yg pernah disetubuhi yaitu ketika duduk mencangkung mcm nak buang air besar faraj anak dara tdk terbuka manakala faraj yg pernah bersetubuh terbuka..ada yg terbuka sedikit dan ada yg terbuka banyak..sama ada terbuka sikit atau banyak, wajib disampaikan air disitu dan biasanya air tdk masuk lebih dr kawasan yg terbuka melainkan disumbat paip ke mulut faraj..perlu diketahui, bila duduk mencangkung tu, biarkan saja ia terbuka dgn sendirinya dan bukan dibuka..apa yg masih tdk terbuka ketikla duduk tu adalah dikira batin faraj yg tdk wajib disampaikan air..dan perlu diketahui..ada juga faraj wanita yg pernah disetubuhi itu tertutup rapat sekalipun sudah banyak kali disetubuhi maka tidaklah wajib disampaikan air ke kawasan farajnya yg tidak terbuka itu..
86.Apa hukum sedut asap welding ketika puasa?
Asap rokok disedut sampai ke dalam dada manakala asap welding hanya sedikit yang sampai ke mulut.
87.Sah tak puasa jika berniat puasa untuk sebulan itu di tengah-tengah bulan?
Kena niat di awal bulan baru sah melainkan wanita yang pada awal bulan itu sedang haid maka hendaklah dia niat sebulan setelah dia suci. Kalau tengah bulan datang haid, tak perlu niat semula setelah suci, hanya wajib niat setiap malam macam biasa.
88.Hadith "Ummu Salamah r.a. berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda 'sebaik-baik masjid bagi wanita ialah kamar-kamar yang paling dalam dirumah mereka?(HR Ahmad)". Boleh ustaz ulas?
Hadith ini bukan mengharamkan wanita ke masjid tetapi menyebut kelebihan solat dirumah berbanding di luar rumah sahaja. Jika wanita ke masjid, hukumnya adalah harus dengan syarat dia menjaga peraturan-peraturan syarak yang telah ditetapkan.
89.Adakah hadis kelebihan solat dirumah bagi wanita ini mesti diambil dulu dari hadith-hadith lain tentang kelebihan solat berjemaah? Adakah lebih afdhal wanita solat di rumah meskipun sendirian berbanding di masjid berjemaah?
Ya..
90.Boleh tak kita terawih sebelum Isyak?
Tak boleh.
91.Kalau sedang selsema, telan hingus yang turun ke mulut dari laluan hidung (bukan dari lubang hidung), batal tak puasa?
Batal.
92.Apakah hukum pergi takbir raya?
Sunat.
93.Apakah hukum zakat fitrah bagi anak-anak zina? Siapa yang wajib bayar ke atasnya?
Ibu si anak. Lihat kitab al-Mufassal fi ahkamil mar-ah.
94.Sebenarnya orang yang tak solat, suka tinggal solat boleh beraya tak?
Tak boleh sebab Hari raya adalah kemenangan bagi orang yang bertaqwa. Orang yang tak solat tak masuk dalam kumpulan orang taqwa.
95.Boleh tak pergi beraya di malam-malam hari contohnya ketika waktu Maghrib?
Bergantung kepada uruf. Jika uruf tidak memandangnya sebagai adab yang buruk, tidaklah menjadi kesalahan.
96.Apakah hukum pasang lampu kelip-kelip pada hari raya nanti?
Jangan anggap ia kemestian sambut raya. Niat pasang tu untuk hias halaman rumah, 'okay' lah..
97.Saya seorang pelajar yang mendapat biasiswa. Adakah wajib saya membayar zakat fitrah ataupun bapa yang kena membayarnya?
Jika pelajar tersebut telah mampu menyara hidupnya sendiri, bapa tidak lagi membayar zakat fitrahnya..
98.Adakah balik beraya boleh dikira sebagai urusan? Berapa lama seseorang itu boleh jamak qasar kalau dia tak tahu berapa lama dia balik beraya kat kampung?
Ya, dikira urusan. Kalau tak pasti, boleh jamak 18 hari.
99.Tak apa ke kalau kita saja-saja bertakbir raya? Ada orang kata tak elok bertakbir masa bukan hari raya.
Bida'ah tapi tidak berdosa.
100.Boleh sebut "Gong Xi Raya" dan "Deepa Raya"?
Lakum diinukum waliadin (bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami).
101.Katakan hari raya jatuh pada hari Jumaat. Pagi dah solat sunat hari raya dan dengar khutbah raya. Boleh tak kalau tak pergi solat Jumaat?
Wajib solat Jumaat. Yang tak wajib solat Jumaat jika dah solat raya ialah orang yang tinggal di pedalaman yang jauh dari masjid. Bila mereka dah datang pada paginya solat hari ray, tak diwajibkan lagi datang sekali lagi untuk solat Jumaat.
102.Niat puasa sunat untuk diet dan kurus, dapat pahala tak puasa tu?
Dapat pahala jika masih ada niat kerana Allah.
103.Kalau saya tinggal puasa dua tahun lepas, wajibkah bayar fidyah walaupun saya masih dalam tangunggan ibu bapa?
Jika anda masih budak-budak yang belum layak berkerja, fidyah dibayar oleh bapa.
104.Adakah puasa yang ditinggalkan 400 hari mesti diqadha dalam masa sebelum menjelang Ramadhan yang akan datang?
yang wajib qadha sebelum masuk Ramadhan baru hanyalah bilangan yang muat pada tahun tersebut. Jika bilangan tersebut lebih daripada bilangan yang muat, tidak mengapa dibayar pada tahun selepasnya.
Bagaimana pula dengan fidyah? Adakah berganda? Jika tak mampu macam mana?
Tak mampu tak wajib bayar. Wajib bayar setakat yang mampu sahaja.
Setahun ada 365 hari. Kena puasa 365 hari penuh?
Melainkan dua hari raya dan 11,12 dan 13 Zulhijjah.
105.Adakah puasa sunat yang lain selain Isnin dan Khamis?
Sunat Rejab dan Syaaban.
106.Jika cabut gigi di bulan puasa, batal puasa tak?
Batal jika ditelan gigi tersebut.
107.Sengaja membatalkan puasa dengan makan dan minum kerana ingin berjimak dengan isteri. Adakah tetap dikenakan denda?
Tak kena menurut satu pendapat dalam mazhab Syafie.
108.Saya tinggal di Finland. Di sini Maghrib pukul 9.20 malam manakala Subuh pukul 3.21 pagi. Boleh atau tidak berbuka puasa ikut waktu Mekah kerana tidak larat berpuasa panjang sangat.
Wajib puasa ikut waktu berdekatan yang mampu diikut berpuasa. Contoh di Finland puasa 18 jam sehari jadi berat sangat menanggung, maka harus ikut negeri terdekat dulu yang ringan seperti Belanda 15 jam. Tak boleh terus nak ikut France umpamanya jika France 13 jam.
109.Apa hukum sengaja menayangkan makanan atau gambar makanan depan orang berpuasa?
Makruh.
110.Boleh tak kalau kita tak habis lagi puasa ganti dan sambung puasa enam? Selepas habis puasa enam baru sambung puasa ganti balik.
Boleh niat puasa enam dan qadha sekaligus menurut setengah ulamak fiqh.
111.Boleh niat puasa qadha dan sunat sekaligus?
Harus.
112.Kalau sudah niat puasa untuk sebulan Ramadhan, selepas itu datang haid. Adakah perlu perbaharui niat berpuasa sebulan yang telah dibuat? Adakah perlu niat setiap hari selepas itu?
Sunat niat semula malam suci dari darah dan wajib niat setiap hari selepas itu.
113.Boleh tak niat puasa ganti, puasa sunat Isnin dan puasa enam sekaligus?
Dapat dua puasa sahaja iaitu puasa sunat dan puasa wajib.
114.Jika saya demam dan sakit kepala, adakah saya bersalah/berdosa jika saya membatalkan puasa saya?
Pesakit sendiri dapat mengetahui adakah kesakitan yang dialami memerlukan berbuka atau meneruskan puasa. Jika memang sakit yang melemahkan badan, harus berbuka.
115.Kawan saya terpandang gambar orang kemalangan lalu muntah dan terus pengsan. Adakah sah puasa kawan saya itu?
Sah.
116.Kawan saya cakap sahur itu wajib, jika tidak sahur maka puasa batal. Betul ke?
Kawan awak memang sudah tidak betul akalnya sebab bercakap perkara hukum sedangkan dia tidak mengerti apa-apa. Sahur bukan wajib tetapi sunat sahaja dan sah puasa tanpa sahur.
117.Saya niat berpuasa. Tiba-tiba pukul 10.00 pagi kawan ajak hisap rokok, saya pun hisap. Pukul 3.00 petang baru sahaja sedar saya puasa. Batal tak?
Tak sengaja buat perkara yang membatalkan puasa tidaklah membatalkan puasa.
118.Adakah rumah terbuka dikira ibadah?
Harus pada syarak.
119.Korek telinga menggunakan putik kapas (cotton bud), adakah batal puasa?
Tak batal sebab kalau ditusuk jauh pun, takkan melepasi gegendang telinga. Di belakang gegendang telinga dikira batin yang boleh dimasuki oleh air.
120.Boleh atau tidak kawan saya mahu ganti puasa 30 hari selepas hari raya kerana takut puasa dia tidak diterima Allah?
Tak boleh, cara yang betul adalah buat puasa sunat sebagai menampung kekurangan puasa kita yang wajib.
121.Apakah hukum menziarah kubur di pagi raya?
Harus dan jangan iktikadkan sunat ziarah hari raya.
122.Apa hukum jika niat puasa sunat, kemudia berbuka?
Puasa wajib, wajib diteruskan melainkan ada keuzuran. Puasa sunat, makruh berbuka tanpa keuzuran.
123.Tak jumpa orang miskin untuk bayar fidyah di kawasan saya. Boleh tak saya buat kenduri beri makan kepada orang ramai?
Kena beri kepada orang miskin di tempat lain.
124.Puasa bulan Syaaban lagi banyak pahala ke bulan Ramadhan lagi banyak pahala?
Bulan Ramadhan mengatasi segala bulan kerana ada padanya Lailatul Qadr.
125.Antara puasa qadha(ganti) dengan puasa puasa nazar, yang mana lebih afdhal didahulukan?
Boleh pilih.
126.Dapat fadhilat juga ke bersahur utk puasa As syura?
Dapat kerana perintah Nabi SAW suruh bersahur itu umum untuk semua puasa.
127.Kalau kita puasa hanya 10 Muharram sahaja boleh tak?
Boleh cuma kurang afdhal.
128.Ada hadis puasa sehari itu dihapuskan dosa setahun yang lepas. Bagaimana puasa separuh hari, adakah dihapuskan dosa 6 bulan yang lepas?
Tak dikira. Cuma berpahala jika bukan sengaja berbuka.
129.Ada tak jenis gastrik yang tak boleh puasa langsung?
Ada. Sesetengah pengidap gastrik kena makan setiap dua jam.
130.Jika sengaja tinggalkan puasa wajib digantikan dengan puasa dua bulan?
Wajib ganti sehari sahaja bukan dua bulan. Wajib ganti dua bulan itu hanya untuk mereka yang jimak isteri di siang hari Ramadhan sahaja.
131.Sekiranya arwah abah meninggal, macam mana ahli keluarga nak qadha puasa arwah yang lepas-lepas? Boleh tak bayar fidyah sahaja?
Bayar fidyah sahaja.
132.Apakah hukum berbuka puasa dengan jimak?
Harus kalau di rumah, haram kalau di masjid.
133.Ibu 'ABC' telah menunaikan umrah baru-baru ini. Beliau telah mula berpuasa di Mekah satu hari lebih awal. Bagaimanakah kedudukan puasa beliau sekarang di Malaysia berpuasa Ramadhan 30 hari?
Beliau wajib jadikan puasanya campur di Mekah dan di sini tidak lebih 30 hari sahaja.
134.Bagaimana gabung puasa qadha dengnn puasa sunat Isnin-Khamis?
Sesetengah ulamak kata boleh. "Sahaja aku puasa qadha Ramadhan esok hari serta sunat Isnin kerana Allah taala".

Salam.

Thank you for coming : )

Sunday, 14 June 2015

Nak Cari Internet Line Laju, Tapi Tak Tahu Nak Beli Apa....

Noor Hayati | 7:28 pm | 1Comments |


Tak tahu lah nak langgan internet apa pulak dah. Sekarang ni tengah guna broadband maxis internet bayar every month RM58 for 8gb tapi tak berbaloi. Guna sikit dah habis kuota. Uwarghhh susah lah nak update entry kalau line mcm ciput.



Korang boleh tak suggest any internet yg laju? Kerjasama anda amat dihargai :(

Thank you for coming : )

Gambar Pernikahan Dr. Fatin Liyana & Dr Anwar Fazal

Noor Hayati | 7:17 pm | 0Comments |

Salam.

Dah kawen dah Dr. FL, Alhamdulilah. Siapa tak kenal blogger pemes Malaysia? One of my motivator. Seorang blogger yg cantik, dan seroang yg professional!! Woot.. woot.. She looks to pretty and gojes!! Suka baca blog dia Fatin Liyana . Santai, motivate dan lawak! Hehe. 






























Thank you for coming : )

Friday, 12 June 2015

I'm HOMEEEEE!!!

Noor Hayati | 8:15 pm | 1Comments |

Salam.

 



Alhamdulilah safely landed at my hometown SABAH. The moment you like the most is when you back to your hometown. (*Padahal semalam lg dah balik*) Yeayy!! Tu la yg aku rasa sekarang. A lil bit busy sebab jadi fulltime housewife, KEKEKE!! Sorry klu xsempat baca and reply uolls pnya comment eh!! Do leave your chat klu dah follow, so nti senang la tiey nak follow u back okay!!

Lots of love~

Thank you for coming : )

" HIDY & HAZY.CO GIVEAWAY " !

Noor Hayati | 7:51 pm | 0Comments |

Salam.


click banner to join

  • 29 MAY 2015 sehingga 15 JUN 2015 !!!

Thank you for coming : )

Wednesday, 10 June 2015

GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

Noor Hayati | 5:27 pm | 15Comments |
Salam.

Bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun 2015, EFG buat julung kalinya akan menambah 'havoc' suasana raya anda dengan GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100. 

Istimewanya, GIVEAWAY EFG MEGA RAYA ini turut menyediakan hadiah lumayan buat pemenang SEO yang berjaya menempatkan halaman web peserta di kedudukan teratas dalam senarai engine carian Google Malaysia (Google.com.my) menggunakan kata carian "Giveaway EFG Mega Raya".


Melalui giveaway ini, para peserta berpeluang untuk saling kenal-mengenali, seterusnya mengeratkan silaturrahim sesama blogger dalam meraikan hari raya pada tahun ini.

giveaway efg mega raya 2015

{ Click banner di atas untuk sertai }

Hadiah :

SEO

RM300 x 1 pemenang
RM200 x 1 pemenang

RM100 x 1 pemenang

RM100 Cash x 25 pemenang

Mula : 10 Jun 2015 | Tamat :9 Julai 2015

Syarat-syarat wajib :


1. Tulis entry yang bertajuk GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100


2. Follow blog sponsor

4. Follow Instagram

5. Add facebook
6. Follow G+
7. Like facebook page
Helenz Signature Official
K.Rogers Butter Cookies by Zida dan Arif
Exchangefeedgroup
irrayyan.com Official FB
Arzmoha
Nik Ainaa
Amy Si Gadis Weird
Rahim Aim Channel

AIN Dramatic Uniq Blog

ShamieraOsment.com
CikGu NoraZimah
YanieYusuf
syirasophie.blogspot.com
Chenta Hati Saya
Diari Jejaka Hangat
Kumahuitu.blogspot.com
Official Pages "Qaseh Ku"
Shahira's blog
Akif Imtiyaz Official Blog
Isolabellaz
Eny Abdullah Cooking & Photography
PowergolD.BiZ
Papaglamz
MMD One Stop Centre
P.C.L
Blog BingkisanHati
Cikk mimin mera
Shaklee House Pantai TIMUR
Zulls Grill N Spices
Nota Purba
Nukilan Reena
Mia Zain
Kanvaskehidupanku
Mommy Yoorin
Sayidahnapisahdotcom
safuraonlinediary
Anajingga
Bicara Mummy
Aku Penghibur [dot] com
SIpanjangkata Likers



GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

di sponsor oleh

Madeena Skincare by Helenz Signature Sponsor Giveaway EFG Exchange Feed Group Mega Raya 2015
Madeena Skincare by Helenz Signature
dan





EFG MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN ALMUBARAK


Thank you for coming : )