My Buddies

Jom Baca Entry Menarik Ni !

Wednesday 10 December 2014

Ya.. Sudah Terlalu Lama Menyepi Di Blog Sejak Menjadi OT ..

Unknown | 10:11 pm | 1Comments |

Assalammualaikum..

Yaa, its been a long long time ago. Last update bulan 6 rasanya. Kenapa? Kenapa?
Kerana masaku sebelum ini difokuskan lebih kepada study. Memandangkan diberikan rezeki untuk menjadi pelatih Jurupulih Cara Kerja a.k.a Occupational Therapy di Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Johor Bahru dengan serta merta aku quit dari dunia blog. Dan memandangkan baru hari ini password ku telah recovery so aku pun mula melepaskan kerinduan bersama mu wahai blog.


Jurupulih Cara Kerja? Apa tu ? Fisioterapy tu ke? Yang urut-urut tu ke? Aku pun dulu tak tau langsung apa itu OT.  The answer is no. First question semua orang akan tanya benda yg sama. Lemme explain to u all, Yaa, OT dengan fisio memang mcm sepupu. Tak boleh dipisahkan. OT is a professional job under KKM and it is more towards independence living, atau dalam erti kata lain OT lebih kepada keberdikarian hidup. Contohnya aktiviy daily living, instrumental activity daily living, sleep and rest, work, play, leisure and social. 

So, aktiviti dilakukan kepada patient untuk melatih patient untuk membuat aktiviti tu secara sendiri Eh, banyak cakap pulak dah. HEHE. Overall and as conclusion, bila aku mulai mendalami dan menghayati OT dengan klinikal baru-baru ni, barulah mata terbuka luas dengan pekerjaan OT. Yes! Memang best! Best bila kita tahu tahap pencapaian patient tu dari mula dia cant do anything until he/she can do anything infront of your eyes until discharge. So, kita boleh nampak perkembangan patient depan mata kita sendiri. And the best feeling is, uolls rasa OT sangat hebat sehingga dapat memulihkan pt dari tak boleh gerak jadi beransur pulih dan dapat bergerak semula.

Even baru sem 1 and still freshie, bila kita cuba fahami dan hayati sesuatu benda kebaikan kita akan mulai rasa suka dan yes, pahala sentiasa berpanjangan in shaa Allah. No more regret to keep moving and always understanding more about OT.

Baiklah, sekian dari mak jemah, panjang lebar pulak explaination kite nih. HEHE. Sampai ketemu lagi.
SALAM

Thank you for coming : )

1 comment:

Nadia Johari said...

selamat bekerja..kene apndai manage masa..baru semua ok..:)..